Gezilerimiz, İsrail

Sırt çantasıyla İsrail gezisi

İsrail Ölü Deniz'de kuzeye otostop

Sırt çantasıyla İsrail gezimizde Kudüs, Masada Dağı, Ölü Deniz, Tiberya, Celile Denizi, Akko, Hayfa ve Tel Aviv’i kapsayan 7 günlük bir yolculuğa çıkıyoruz.

700binkm olarak yollara, keşfedilmemiş kültürlere duyduğumuz aşkla nefes alıyoruz. Sırt çantalı seyahatler bizim için keşfetmenin en güzel yollarından biri. Ve 2019 şubat ayında yolumuz hiç beklemediğimiz anda İsrail toprakları ile kesişti. Bu hikaye İsrail gezi: otostopla 7 gün boyunca yaşadıklarımız ve gözlemlerimiz ile ilgili bir hikaye anlatımıdır. Bu yazının daha kısa bir versiyonu farklı fotoğraflarla Gezgin Foto dergisinin eylül-ekim 2019 sayısında basıldı.

Neden İsrail seyahati?

Kudüs genel görünüm manzara

Farkında olmadan sürekli gündemimizde olan bu ülkeye dair hislerimiz, insanına dair fikirlerimiz kendi gözlerimizle gördüklerimiz, ruhlarımızla yaşadıklarımız sayesinde tamamen değişti. Belki medya yüzünden hayatı komplo teorileri ile yaşıyoruz. Oysa komplo teorilerini bir an olsun zihnimizden atsak % 99’u palavra olan hayatın %1’ini yaşasak dünya sınırların olmadığı bir barışa sahne olabilirdi. Tel Aviv İstanbul’dan bir saatlik bir uçuş, Akdeniz’in diğer ucu. Gitmek için en önemli sebep yakınımızdaki kültürleri tanımak. İsrail gezimizde otostopla 7 gün boyunca sanki başka bir boyuttaydık.

İsrail vizesi nasıl alınır?

Kudüs Kubbetüs Sahra

İsrail Türk vatandaşlarına vize uyguluyor. İstanbul’da ve Ankara’da konsoloslukları var. Başvuruyu konsolosluğa şahsen yapabildiğiniz gibi aracı kurumlar ile de başvurabilirsiniz. İsrail vizesi şahsen başvuru yaparsanız ücretsiz. Yani İsrail vize başvurularında İsrail Konsolosluğu vize ücreti almıyor. Schengen vizesine başvurur gibi bir sürü evrak hazırlayıp konsolosluktan randevu alıyorsunuz.

İsrail turistik vize başvurusu evrak listesi:

Tel Aviv Jafa Liman

Pasaport, İsrail Vize Başvuru Formu, biyometrik fotoğraf, nüfus cüzdanı, finansal durumu gösteren belgeler (3000 TL bakiye), İsrail ziyaretçi vize talep dilekçesi, çalışanlar için izin dilekçesi, şirket resmi evrakları, son 3 ayın maaş bordrosu, SGK İşe Giriş Bildirgesi, SGK Hizmet Dökümü, gidiş/dönüş uçak rezervasyonu ve hotel rezervasyonu, seyahat sağlık sigortası.

Biz evraklarımızı hazırlayıp İsrail İstanbul başkonsolosluğuna gittik.

İstanbul İsrail Başkonsolosluğu Adres
Levent Mahallesi Cömert Sokak, Yapı Kredi Plaza C Blok Kat:7, 1180, Levent / İstanbul

İsrail Konsolosluğu mülakat gibi görüşme

Kudüs Ağlama Duvarı

Sıra aldık ve ben (Başak) ikimiz adına başvuru evraklarını teslim etmek üzere girişe yöneldim. Böyle olunca üzerimde dedektörlere takılacak her şeyi Marco’ya verdim. Tek giderseniz görevliler alabileceklerini ilettiler. Evrakları görevliye verip sıramızı bekledik. Bu aşamadan önce tabiki binaya lazerden geçerek girmiştik. Sıramız geldiğinde tekrar ana lazerden geçtikten sonra bir lazerden daha geçerek asansöre binip iki görevli ile birlikte İsrail konsolosluğu katına geldik. Orada bir lazerden daha geçtikten sonra polis gibi bir görevli mülakat yapar gibi bir sürü soru sordu. Gitme sebebimiz, neden gittiğimiz, uçuş detaylarımıza varıncaya kadar beni sorguya çekti.

Uçuş detayını sorgulama
Kudüs Mescidi Aksa

Bagaj hakkımız bilette 8 kg olarak belirtilmişti. Çünkü Pegasus’un en ucuz bileti ile gitmeye çalışıyoruz. ‘Hava soğuk 8 kg yetmez, neden 8 kg ile gidiyorsunuz diye sorarak konuyu epey uzattı. 6 geceliğine gidiyoruz, otelde kalacağız, aynı kıyafetleri giyeceğiz dedim. Bir şekilde ikna oldu. Bu arada her lazer öncesi silahın var mı diye sözlü olarak sordular.  Silahım olsa buralara kadar nasıl çıkabilirim? Her neyse. Bu kısımda kendimi suçlu gibi hissetmem için ellerinden geleni yapıyorlar, davranışlarımı izliyorlar. Otelde kalmayacaktık ama otel rezervasyonu yaparak buradaki şüpheleri yok etmiş oldum. Rezervasyonu başvuru sonrası iptal ettim.

İsrail Konsolosluğu evrak teslimi
Kudüs eski şehir manzarası

Sonunda içeri girmeme izin verdiler, evrakları teslim alan kişi seyahat sigortası ve daha bir kaç evrak için gerek yok diyip evrakları geri uzattı. O zaman neden websitenize yazıyorsunuz dedim. Hayır orda da yok sen yanlış anlamışsın diye iddia etti. Peki dedim. ‘5 gün sonra gel vizeleriniz hazır’ dedi.

Pasaporta basılan İsrail vizesi gerçeği

Aşağıya yine asansörde iki eskort ile indim. Elime teslim için bir kağıt verdiler. Hafiflemiş olarak konsolosluktan çıktık. İsrail vize başvurusu stresli bir konu. Ülkeler arası yaşanan politik olaylar ve tansiyon vize verme sürecini etkiliyor. Bir kaç ay önce geçici olarak İsrail, Türk vatandaşlarına vize vermeyi durdurmuştu. Seyahatiniz öncesi biletleri almadan vize gerekliliklerini mutlaka okuyun.

İsrail vize sınırlamaları
Kudüs Mescid-i Aksa, Kubbet,ül Sahra

İsrail gezimizde otostopla 7 gün yolculuğumuzda biz biletlerimizi Tel Aviv gidiş-dönüş olarak aldık. Ancak İsrail-Ürdün sınır kapısı açık. Dolayısıyla eğer vaktiniz var ise İsrail’e gidip Ürdün’den dönebilirsiniz ya da tam tersi de olabilir. İsrail bize turistik olarak 3 ay tek girişli vize verdi. Vize verme süresi 6-7 iş günü diyorlar. Yani en az 15 gün önceden vize başvurusu yapmakta fayda var. Ayrıca İsrail kesinlikle vizeyi pasaport defterine basıyor. Kağıda basma uygulaması kalkalı yıllar olmuş. Ve eğer pasaportunuzda İsrail vizesi var ise aşağıdaki ülkelere giriş yapamıyorsunuz: Birleşik Arap Emirlikleri, İran, Kuveyt, Libya, Lübnan, Suriye, Sudan, Suudi Arabistan ve Yemen.

İsrail’e gitmişken Ürdün Petra’ya da gitmek çok iyi fikir ama vize tek girişli ve dönüş Tel Aviv olunca biz sadece İsrail’i keşfetme kararı aldık.

İsrail’de kalacak yer

Kudüs warmshowers ev sahiplerimiz

Ortadoğu’da olmak, orada olan bitenleri kendi gözlerimizle başka bir açıdan görmek için yaptığımız vize başvurusu sonrası 1 hafta içinde pasaportlarımız tek girişlik Israil vizesi ile geldi. Bir şubat günü 7 gün geçireceğimiz Israil’e uçakla indik. İçimizde korku ile karışık, merak, kutsanma, heyecan duygularıyla kalp atışlarımız hızlanıyordu. Sırt çantalarımızda uyku tulumu ve matlarımız vardı. Bisikletli gezginlerin birbirlerini ağırladıkları warmshowers.org’ dan belirlediğimiz bizi kabul eden gezginlerin evlerini önceden rezerve etmiştik.

Hayfa warmshowers ev sahiplerimiz

Yolculuk boyunca hiç otel kullanmayacak ve sosyal hayatın içine karışacaktık. İsrail halkı çok geziyor. İsrail’de hiçbir ülkede görmediğim kadar çok warmshowers hesabı var ve aynı anda on kişiye yazıyorsam yarısı olumlu dönüyordu, ilk kez kalacağımız yeri ve kişiyi biz seçer hale geldik. Özel oda verebiliyor mu, ev kaç metrekare, çiftler mi, evliler mi gibi detaylara bakarken buldum kendimi bir anda.

İnanç Merkezi İsrail
Kudüs Kubbetüs Sahra Camii

Öncelikle Musevi, Hıristiyan ve Müslümanlar için İsrail, dinlerin doğuş yeri olan bir coğrafya özelliği taşıyor. Bu durum da İsrail’i, maneviyatı en yüksek bölge yapıyor. Orta Doğu ülkesi İsrail’i inancınız, dünya görüşünüz ne olursa olsun gidip görmenizi tavsiye ederiz.İnsanlık tarihine yön veren dinlerin doğduğu ve dünyanın bugüne kadar uzanan en eski hikayelerinin yaşanmaya başladığı bir yer burası. Romanya bisiklet yolculuğumuz sırasında bie gece Ortodoks ruhban okulunda kalmış ve inançlar üzerine derin sohbetlere girmiştik, bir keşişle. Hikaye için tıklayın.

Kudüs’de gezilecek yerler

Kudüs Ağlama Duvarı dua saati

İsrail gezimizde otostopla 7 gün yolculuğumuzda ilk durağımız Kudüs, dinler tarihinde pek çok olaya konu olmuş, bütün dinlerin barış içinde bir araya yaşamaya çalıştığı topraklar. İsrail çeşitli din, kültür, sosyal geleneklere sahip insanları bir araya getirmiş bir ülke. Tel Aviv havalimanı ile Kudüs arası mesafe yaklaşık 60 km.  Tel Aviv havalimanından kalkan otobüse binerek 45 dakika içinde kendimizi Kudüs merkezde buluyoruz. Evinde kalacağımız çift anahtarı pencerenin altına gizledi, attıkları konumu buluyor, 12m2’lik gezgin evine sırt çantalarımızı bırakıp kendimizi eski şehire atıyoruz.

Kudüs Şam kapısı

Şam kapısından girip ekmek arası falafel ile kapalı çarşıda karnımızı doyuruyor ve kalabalıkları takip ediyoruz. Karşımızda Kutsal Mezar Kilisesi; uğruna Haçlı Seferlerinin düzenlendiği, Hz İsa’nın gökyüzüne yükseldiğine inanılan hemen girişte Hz İsa’nın ölü bedeninin yıkandığı ve o günden bu yana ıslak kaldığına inanılan taşa insanlar yüz sürmek için birbirini eziyor. Tam karşıda duran büyük bölümde binlerce insan sıraya girmiş ve İsa’nın göğe yükseldiği yere bizzat girmeye çabalıyor.

Ağlama Duvarı
Kudüs Ağlama Duvarı dilek kağıdı

Dar sokaklardan devam ediyor ve Ağlama Duvarı’na varıyoruz, kadınlar ve erkeklerin ayrı ibadet ettikleri duvar, dünyanın her yerinden dua okuyan insanlarla dolu. Duvar ise milyonlarca dilek olup yazılmış ve duvara sıkıştırılmış kağıt parçaları ile dolmuş taşmış. Marco ile burada ayrılıp Duvar’da yalnız kalıyoruz. Duvar’ın hemen yanında tünelleri gezmek için tur satın alınabiliyor. Biz tercih etmedik.

Mescid-i Aksa ve Kubbetüs Sahra
Kudüs Kubbetüs Sahra muallak taşı

Mescid-i Aksa ve Kubbetüs Sahra’ya girmek için ben (Başak) başımı örtüp uzunca bir etek giydim. Buraya nasıl girildiğini gitmeden okumuştum ve Gezgin Ruhi ’nin annesi bana baş örtüsü ve namaz eteğini verdi. Çok teşekkür ediyorum. Marco’dan da küpelerini çıkartmasını istiyorlar. Pasaportlarımızı kontrol ediyorlar ancak müslümanlığımızı test etmiyorlar. Sonunda izin çıkıyor ve Kubbetüs Sahra’nın içine giriyoruz. Muallak taşı bin yılların ihtişamıyla tam ortada duruyor etrafta yaşlı insanlar tek tük, namaz kılıyor, dua ediyorlar. Bir kaç defa Filistinliler yanımıza yanaşıp hangi ülkeden geldiğimizi, müslüman olup olmadığımızı soruyorlar. Duamızı edip bahçeye çıkıyoruz, içerinin bakıma, temizliğe ihtiyacı var. İlk Kabe olan Muallak Taşı’nın etrafında bile çöp görmek bizi üzdü.

Kudüs Mescid-i Aksa, Kubbet,ül Sahra bahçe

Kudüs Mescid-i Aksa, Kubbetüs Sahra bahçe

Bahçede tarif edemediğimiz bir huzur var. Kocaman bir bahçe, yürüyoruz, bütün kapılarda güvenlik görevlileri var, saçımdan bir tel görünse sertçe uyarıyorlar. Buraya müslüman olmayanlar giremiyorlar. Bahçeden Rus Maria Magdelana ortodoks kilisesi görünüyor. Bahçeden ayrılıyor, normal halimize dönüp surlara çıkıyoruz. Şehrin surları Osmanlılar tarafından yapılmış ve hala ayakta. Surları baştan sona yürürken saat 17.00 oluyor ve Yahudilerin akın akın Ağlama Duvarı’na ibadete geldikleri sahneyi surlardan izliyoruz.

Ermeni Mahallesi

Devamında Ermenilerin olduğu sokaktan geçiyor ve Çini ustalarını görüyoruz. Bu şehri keşfetmek için bir hafta gerekiyor, bizim sadece bir günümüz var. Gregoryan Kiliseleri ve Tavernalar epey tanıdık geliyor. Farklı kültürlerin, dinlerin bir arada yaşaması nasıl bir duyguydu kim bilir? Şu an dünyanın tamamı aynı yöne giderken surların sardığı ufak eski bir şehirdeki yaşatılmaya çalışılan çeşitlilik o kadar zengin ki içinde aylarca kaybolasımız geliyor.

Warmshower misafirperverliği
Kudüs'ün modern sokaklarında müzik

Kudüs’ün modern sokaklarında müzik

Akşam yeni şehrin sokaklarından eve geçiyoruz. Sokakta piano var, bir de büyükçe bir radyo. Müzik sokaklara taşıyor. Bambaşka bir diyarda gibiyiz.

Kudüs warmshowers ev sahipleri 12 m2

Arkadaşlarımız bisikletle ve sırt çantalı dünyanın çeşitli kıtalarında pek çok yolculuklar yapmışlar. Çocuk şu an bir bisiklet dükkanında çalışıyor. Kudüs’de ve İsrail’de genel olarak ev kiralamak ya da almak çok pahalı. Onlar da eski ara sokaklarda tuvaleti ve banyosu dışarda, avluda olan 12 m2 l’ik bir ev kiralamışlar. Bir tane kanepe ve yukarda tavanda duran bir yatak ile ufak bir mutfaktan oluşan şirin evde dünyayı kurtarıyoruz.  Gezgin çiftimiz bize harika bir yemek hazırlıyor, sabahlara kadar bisikletli yolculuklardan, ülkelerimizdeki olaylara ve gelecek planlarına dair uzun ve keyifli muhabbetler ediyoruz. Ben mutfağa kıvrılıyorum, Marco’yu yukarı atıyoruz. Tatlı bir uykuya dalıyoruz.

İsrail’de haftasonu ne yapılır?

İsrail Masada Dağı'na trekking

İsrail Masada Dağı’na trekking

İsrail’de Cuma ve Cumartesi hayat duruyor, otobüsler çalışmıyor, dükkanlar kapalı oluyor. Hafta sonu planını dikkatli yapmak gerekiyor. Cuma sabahı erkenden Ölü Deniz ve Masada’ ya giden otobüse biniyoruz. Warmshowers’ ların en güzel tarafı bu. Bölgeyi bilen, bisikletli yolculuklardan sırt çantalı yolculuklara ne aradığımızı anlayan yerel kişiler rotamızı çıkartmak konusunda çok yardımcı oluyorlar. İsrail gezimizde otostopla 7 güne sığdırılamayacak kadar çok görmemiz gereken yer var ama seçici olmak zorundayız.

Masada Dağı efsanesi
İsrail Masada Dağı sırt çantalı tırmanış

Otobüsler tamamen dolu, hafta sonu olduğu için uzun kuyruklar var. Her yer bir yerlere gitmeye çalışan genç İsrail askerleri ve aileler ile dolu. Biz de bir otobüste son kalan 2 koltuğa yerleşiyor ve Kudüs’den Ölü Deniz’e yukarı Masada’ya uzanan, yeşilden çöle dönen, sararan doğayı izleyerek 2 saat içinde Masada’ya varıyoruz.İsrail gezimizde otostopla 7 gün boyunca yeşilden çöle, çölden dağlara sürekli değişen bir coğrafyadayız.

İsrail Masada Dağı'nda tırmanış

İsrail Masada Dağı’nda tırmanış

UNESCO Dünya Mirası Listesinde bulunan Masada, bölgedeki Yahudi direnişinin en önemli sembollerinden biri.

İsrail Masada Dağı'ndan Ölü Deniz manzarası

İsrail Masada Dağı’ndan Ölü Deniz manzarası

Ülkenin güney bölümünde Necef Çölü’nde yer alan bu kale, Romalılara teslim olmak istemeyen 960 Yahudi’nin toplu intihar olayının yaşandığı yer olarak biliniyor. Milli bir hikayeye dönüşmüş. Bizim için Çanakkale Savaşı ve direnişi ne ise onlar için de sanki Masada böyle bir tarihi olay.

İsrail Masada Dağı kayaları

Her İsrail vatandaşı okul gezisi ile buraya mutlaka geliyor. Teleferik var, çoğunluk teleferik ile çıkıyor yürüyerek iniyor. Ancak biz bu toprakları hissetmek için sırt çantalarımızla yürüyerek tırmanmak istiyoruz.

İsrail Masada Dağı'nda teleferik

İsrail Masada Dağı’nda teleferik

Zirveye vardığımızda ziyaret saatinin dolmak üzere olduğunu bildiriyorlar. Bir kaç fotoğraf alarak teleferiğe bindiriliyoruz ve kendimizi aşağıda buluyoruz.

Ölü Deniz ayaklarımızın altında
İsrail Masada Dağı'nda Sony çekimleri

İsrail Masada Dağı’nda Sony çekimleri

Gece burada, Masada tepesinde kamp yapma ihtimalini düşünmüştük ama rüzgarı ve bol güvenlik görevlisi ile pek uygun bir yer olmadığını anladık. İçerde bir kaç tarihi kalıntı ve hikayeler ile bolca bayrak var. Ölü Deniz ve Ürdün ayaklarımızın altında.

Ölü Deniz’de kamp
İsrail Masada Dağı'ndan Ölü Deniz'e iniş

İsrail Masada Dağı’ndan Ölü Deniz’e iniş

Ölü Deniz’e doğru yürümeye başlıyoruz, uçsuz bucaksız çöl ve Ölü Deniz manzarasına karşı otostop çekerek devam ediyoruz. Hafta sonu İsrail’de herkes doğada vakit geçiriyor, etraf ailece gezmeye çıkmış otomobilli insanlar ile dolu. Bizi iki ayrı araba alıyor. Birincisi ile çok kısa yolculuk yapıyoruz çünkü onlar ters istikamete Elyat’ a gidiyorlar.

Ölü Deniz'den Kudüs'e otostop

Ölü Deniz’den Kudüs’e otostop

Ana yola çıktığımızda ise bir çift duruyor ve Ölü Deniz’de kamp yapabileceğimiz, hippilerin sürekli kaldıkları, tatlı suyun çıktığı kıyıya bizi bırakıyorlar. Bu gece burda uyumayı planladık. Tuzlu suya dokunuyor, Ölü Deniz’i ve Lut Kavmi’ni anıyoruz. Ne savaşlara, ne mucizelere vatan olmuş olan topraklarda geceye açılıyoruz.

Hippilerin mekanı Ölü Deniz sahilleri
İsrail Ölü Deniz'de kamplı sabah

İsrail Ölü Deniz’de kamplı sabah

Yanımıza havanın soğumayacağını ve yağış da almayacağını düşünerek sadece mat ve uyku tulumu aldık. Hava ise tam tersine hafiften bulutlu gibi gece için hazırlıktalar. Etrafta çıplak suya girenler, muhabbet edenler, kenarda tatlı su kaynağı ve küçük gruplar keyifteler. Ateş yakmak için etrafta hiç bir şey yok, yan taraftaki gruba selam veriyoruz. Büyük bir ateşleri var. Nerden geldiğimizi öğrenir öğrenmez sofralarına davet ediyorlar bizi. Aileleri 1948’de Türkiye’den göçen Yahudilerdenmiş. Konuşacak çok şeyimiz var. Yemek ikram ediyorlar, Marco kemençesini konuşturuyor.

Haydi Söyle – İbrahim Tatlıses
İsrail Ölü Deniz'de kamp mangal

İsrail Ölü Deniz’de kamp mangal

Meğer İbrahim Tatlıses’in Haydi Söyle şarkısı onların askerde söyledikleri şarkılardan biriymiş. Sanki aynı kültürden gelmişiz geçmişte bir şeyler ortak gibi bir his bu. Güveçte etli sebzeli bir yemek yapıyorlar, birlikte yiyoruz. Etraftaki hippi hayatı izliyoruz. Arada deli gibi bağıranlar çıksa da genel olarak çok keyifli bir ortam var. Devlet burda hippilerin uzun süreli çadır hayatı yaşamasına göz yumuyormuş. Zararsız insanlar oldukları için. Çocuklar buraya kamp yapmaya Tel Aviv’in kuzeyindeki bir kasabadan gelmişler.

Ölü Deniz’de gece yağmuru
İsrail Ölü Deniz'de kamplı sabah

İsrail Ölü Deniz’de kamplı sabah

Gecenin ilerleyen saatinde Ölü Deniz’e karşı mat ve uyku tulumumuzda uzanmışken yağmur bastırıyor, civardaki kampçılara sığınıp yağmur geçince tekrar sahile dönüp deliksiz bir uyku uyuyoruz. Sabah kamp arkadaşlarımız ateşte kahvaltı için köfte pişiriyorlardı. Göz hakkımızı alıyor Ölü Deniz’e şimdilik veda ediyoruz.

Bir hippiye otostop çekmek
İsrail Ölü Deniz'de hippi Boris

İsrail Ölü Deniz’de hippi Boris

Ana yola doğru yürürken hippi giyimli biri nereye gidiyorsunuz diyor,-Kuzey’e. Bizi Kudüs-kuzey yol ayrımına kadar bırakıyor, araba müthiş bir hippi dizaynı. Boris, Türkiye’de çok yolculuklar yapmış, kendi topraklarında Türkleri görmekten ve ağırlamaktan çok mutluluk duydu. Burası benim topraklarım, siz misafirsiniz, her ihtiyacınızı karşılamalıyım dedi. İsrail gezimizde otostopla 7 gün boyunca karşımıza çıkan en güzel süprizlerden biriydi Boris.

İsrail Ölü Deniz'de hippi arabası

İsrail Ölü Deniz’de hippi arabası

Türkiye’de misafirperverlik de görmüş, tam tersi İsrailli olduğu için arabasından atanlar, taşlayanlar da olmuş. Ama her şeye rağmen Türkleri ve Türkiye’yi çok seven kamyon şoförümüz bize bir sürü yiyecek verdi, para bile teklif etti, fotoğraflarla bu anı taşlandırdık ve mutlu mesut kuzeye doğru yürümeye başladık.

İsrail’in kuzeyine doğru otostop
İsrail Ölü Deniz Tiberya yolu

Yol’a yolun kendisine dönmek, yürümek, nereye, nasıl gideceğini bilmeden sadece nefes almak. Yola kendini bırakmak, ona emanet olmak ve sadece onu yaşamak…İşte kuzeye yolculuğumuz böyle başladı. Kuzeye giden yola çıktık, önce yola bağdaş kurup çıkınımızı açtık, Boris’den aldığımız yiyeceklerden atıştırdık. Yürüdük, koştuk, şarkılar söyledik, yolu kucakladık.

Ölü Deniz Tiberya arası kuzeye otostop

Ve bir çift daha durdu, Celile Denizi’ne gidiyoruz dedik.  Jericho’nun az ilerisine kadar kuzeye gidip doğuya döneceklermiş. Atladık arabalarına. Gezgin gezginin halinden anlar ya, işte bizi alan bu arabada da bir gezgin çift daha karşımıza çıktı. Jericho şehri Filistinlerin bölgesinde, Roma kalıntılarının da olduğu eski, tarihi bir yerleşim, üstelik Ürdün’e sınır kapısı da var. Bölge hakkında bolca bilgi edindik. Kuzeye çıkan yolda yahudi ve müslüman köyleri karışık, doğuda ise Ürdün var.

Filistin bölgesine giriş
İsrail kuzey Tiberya otostop

Bizi Filistin bölgesinde bıraktılar, otostop çekmeye başladık. Bir otobüs durağındayız, önünde kocaman beton bir blok var. Etrafta eski bi limuzine patinaj attıran ergen bir grup genç, önümüzden bir koyun sürüsü çobanıyla geçiyor. Sürreal bir ortama düşmüş gibiydik. Yürümeye başladık, hafif yağmur çiseliyor. Bölge hakkında bir şey bilmiyoruz. Sadece biraz önce ayrıldığımız çift bu bölge yahudi ve müslüman köyleri yan yanadır, karışıktır demişti.

İsrail kontrol noktasına varış
İsrail Gandi yolu

Filistin plakalı bir araç duruyor, gideceğimiz yeri söylüyoruz. Türkçe ya da İngilizce bilmiyor, biz de Arapça bilmiyoruz. Anlaşmamız cep telefonlarındaki tercüme programına kalıyor. Biz ısrarla Celile Denizi’ne gideceğiz diyoruz. O ise ısrarla sizi Nabulus’ a götüreyim diyor. Anlaşamadıkça ben arkada tedirgin oluyorum. Marco sakince anlamaya çalışıyor. Kardeşlerim diyor, beni Türkiye’den biriyle evlendirin diyor. Sonunda Filistinli bizi bir kontrol noktasına kadar getiriyor ve burda inmeniz gerekiyor diyor. Bunda sonrasına ben geçemiyorum diyor. Benim için yol buraya kadar diyor. O anda anlıyoruz geldiğimiz yol boyunca yaşananları. Filistinliler isterlerse İsrail’de çalışma ve oturma izni alabiliyorlar. İzni olanlar kontrol noktasından öteye araçlarıyla geçebiliyorlar.

israil kuzey Celile Denizi Tiberya yolu

Biz vizemizi gösteriyoruz. Çantalarımızı lazerden geçiyorlar. Bizi tanımaya çalışan sorular soruyorlar. Gezme amaçlı geldiğimizi anladıklarında da salıyorlar. Kontrol noktasına Filistinli bir araçla varan Türkler olarak öteki tarafa geçiyoruz. Nasıl gideceksiniz diyorlar, yürüyerek diyoruz. Haftasonu olduğu için otobüsler çalışmıyor. Yürümeye devam ediyoruz, etraf yeşil, hafiften dağlar görünüyor. Boris bize Golan tepeleri ve kuzey doğu yönünde gidebileceğimiz bir sürü yer söyledi, işaretledi ancak zamana sıkıştığımız için tavsiyelerini başka sefere saklıyoruz.

Tiberya Celile Denizi’ne varış

Ve Tiberya yolunda bir başka dünya gezgini çift ile Celile Denizi kıyısındaki şehre vardık. Yol boyunca onların tonlarca gezi anıları, bizim izlenimlerimizle muhteşem bir sohbet oldu. Bu çift İsrail’in en kuzeyinde bir Kibutz’da yaşıyorlar. Kibutz’lar İsrail kurulurken kollektif üretim kooperatifleri iken son zamanlarda özelleşip kişiselleşmiş. Bizi Kibutz’larına davet ediyorlar ama maalesef bizim yola devam etmemiz lazım. Düşünün bisikletle ve zamansız buralarda pedallıyor olsak çok başka bir İsrail tanıyor olabilirdik. İsrail gezimizde otostopla 7 gün bisiklete göre zamana sıkışmış olduk.

Tiberya nasıl bir yer?
Tiberya Celile Denizi

Tiberya gözlemlediğimiz kadarıyla daha çok Amerikalı turistlerin geldiği, kaplıcalar ve lüks otellerle dolu bir yerleşim. Epey zengin bir görünümü var. Biz tam güneş batarken Celile denizi kıyısındaydık. Hz. İsa’nın Celile Denizi üzerinde batmadan yürüdüğü söyleniyor. Tiberya aynı zamanda dini bir ziyaret noktası.

Tiberya’da nerde uyuduk?

Karşılaştığımız insanlar genel olarak çok çok iyiydi, dünyaya ve bize kendilerini anlatıyorlar. Misafirperverlikte Tiberya şehrine hayran kaldık. Bir kaç otel fiyatı sorduk, fiyatlar 150 dolar civarında. Burada da kalacak yerimiz yoktu, bir yelken kulübünün bahçesinde mat-uyku tulumu açıp uyumaya başladık. Gün çok yorucu geçmişti, tam derin bir uykuya dalmışken yağmur taneleri ile uyandık.

Tiberya’da gece yağmuru

Her şeyi toplayıp kendimize korunaklı bir yer bulduk. Yazları açık olan bir bar. Barın masalarından kendimize bir köşe yapıp matlarımızı oraya açtık. Sabaha kadar yağmur hiç kesilmedi ama biz kuru ve huzurlu bir uyku çektik. Ertesi sabah artık otobüsler çalışmaya başlamıştı.

Akko bir Osmanlı liman şehri

İsrail Akko camiler

Otobüsle Hayfa ordan da Akko’ya geçtik. Akko eski çarşısı Osmanlı’dan kalan çok fazla esere sahip ve şehrin dokusu bizi fazlasıyla evimizde hissettirdi. Akko Limanı Akdeniz’de tüccarların uğradığı çok önemli bir limanmış, Marco Polo’nun, Evliya Çelebi’nin buraları kitaplarında anlattığı yazar.

İsrail Akko eski şehir ve liman

Akko’da eski çarşıda meşhur Humus Said vardı, lezzetine bayıldık. Akşama kadar Akdeniz’e öteki taraftan bakmanın keyfini çıkardık, yukarda bulutlar şov yapıyor, aşağıda biz mutluluktan deliriyorduk. Akdeniz’in büyüsü bu yakadan bir başka güzel ve gizemliydi.

İsrail Akko eski şehir

Hayfa ve Bahai Bahçeleri

Hayfa Bahai Bahçeleri

Akşama trenle Hayfa’ya geçtik ve warmshowers üzerinden yeni mezun doktor bir çiftin evinde misafir olduk. Bu ev 60m2 civarındaydı. Hayfa da Akdeniz şeridinde bir şehir ama daha kalabalık ve turistik bir dokusu var. Evinde kaldığımız çift mart ayında Japonya’ya gidiyordu. İsrail halkının gezme güdüsü bizi o kadar mutlu etti ki, dünyada yalnız olmadığımızı hissettik.

Ertesi sabah sahil şeridinden şehrin merkezine yürüdük. Bahai Bahçeleri’ni ziyaret ettik. Hayfa, aynı zamanda Bahailik Dininin merkezi, ırkçılık sınıfçılık yapmayan herkesin dünya vatandaşı olduğunu savunan, inananlarının yardımlar yaptığı İran merkezli din de diyebiliriz. Peki, şu an merkezi neden İsrail? Osmanlı döneminde dinin temsilcileri bu bölgeye sürgüne gönderilmişler, Akko şehrinde vefat ettiklerinde de buraya gömülmüşler.

Tel Aviv’e gidiş

Tel Aviv Jafa'da gün batımı

Tel Aviv Jafa’da gün batımı

Hayfa’ya veda ediyor ,trenle Tel Aviv’e geçiyoruz. Tel Aviv büyük ve kozmopolit bir şehir. Biraz şaşırıyoruz. Tren garından eski şehire Yafa’ya yürüyoruz. Yine Akdeniz’in muhteşem gün batımı karşımıza çıkıyor. Atalarımızın yüzyıllar önce burada olduklarını bilmek ve izlerini sürmek çok farklı bir duygu.

Tel Aviv ziyareti
Tel Aviv warmshowers ev sahipleri

Tel Aviv’de Warmshowers ev sahiplerimiz

Tel Aviv’de emekli bisikletli gezgin bir çiftin evine konuk oluyoruz. Evleri Yafa’ya 7-8 km uzakta villaların olduğu bir yerleşkede. Bu evde bize özel bir oda ve duş bile var. Evlerin İsrail’de çok pahalı olduğunu biliyoruz. Ancak çeşitli ekonomik seviyelerde çok farklı hayatların yaşandığını gözlemlemiş olduk.

İsrail genel izlenimler

israil Tel Aviv Jafa eski sehir gece

Genel bir değerlendirme yapmamız gerekirse, İsrail bizim için süprizlerle dolu bir ülke. İnsanları çok misafirperver ve sıcakkanlı üstelik de gezgin. Tanıştığımız çoğu kişi Türkiye’yi defalarca ziyaret etmiş ve tatil yapmış. Genel olarak Türkleri seviyorlar ve kültürlerimizi benzetiyorlar. İnsanlarının çok güçlü ve çalışkan olduğunu gözlemledik. Tren ve otobüs garlarında, sokaklarda piano var ve isteyen çalıyor hatta yeteneklerini yarıştırıyorlar.

İsrail’de yaşam standardı
Tel Aviv sokak müziği sanatçısı

Yaşam standartları batı Avrupa gibi, kurulan sistemler, alt yapı, tren ve otobüs hatları ve eğitim kalitesi. Ve en önemlisi politik meselelere girmek istemiyoruz ancak halk barış istiyor.

Tel Aviv Jafa'da eski şehire yürüyüş

Tel Aviv Jafa’da eski şehire yürüyüş

Umarız bu coğrafya en kısa zamanda bütün sorunlarını çözer ve bu güzel topraklara ve insanlara barış gelir. Bambaşka duygularla, dolu dolu dönüyoruz Tel Aviv’den.

İsrail’de Ne kadar kalmalı?

israil Tel Aviv Jafa Akdeniz sahili

Ve bir daha gitmek, güneyde çölleri, kuzeyde dağları keşfetmek istiyoruz. Medyadan bağımsız olarak herkese gidip kendi gözlerinizle dünyayı keşfetmenizi tavsiye ediyoruz. Bu topraklar kadim bilgilerle bizi kendine çekiyor, bir sonraki ziyaretimizi planlamaya başladık bile.

700binkm YouTube kanalımızda çok yakında Sırt çantası ile İsrail gezisi

Ne kadar para harcadık?

Tel Aviv Jafa Osmanlı saat kulesi

Sırt çantası ile İsrail gezisi boyunca toplam 1100 tl para harcadık. Ara ulaşımlar ve yemek için. Uçak bileti ise 8 ay önce pegasustan Tel Aviv’e inen uçuş 2 kişi gidiş geliş olarak 860 tl idi, super eko tipi.

Kalacak yere para vermeniz gerekir ve restoranlarda yemek isterseniz çok pahalıya gelecektir. İsrail alım gücü çok yüksek bir ülke. Bizim paramız bire bir buçuk ve paramızın alım gücü düşük kalıyor.

israil Tel Aviv Jafa Akdeniz gün batımı

İsrail Jafa eski ve tarihi şehrinin tam karşısında ise gökdelenler ve lüks otelleri ile yeni bir şehir yükseliyor. Akdeniz tüm ihtişamı ile dalgalarını savururken yaşamak lazım herseyini.

Tel Aviv yeni şehir oteller bölgesi

Herhangi sorunuz olur ise gitmeden mutlaka haberleşelim.