Gezilerimiz, Romanya

Romanya bisiklet turu I

Romanya bisiklet turuna nasıl başladık? Bükreş’te geçirdiğimiz ilk gün ve rota planlaması, hazırlıkların tamamlanması ve yola çıkışı anlatıyoruz.

Romanya’nın kuzeyinde Transilvanya’nın kalbinde Transfagaraşan’ da Perişani Köyü’ndeyiz. Romanya, bisikletle gelmeden önce ne anlamlara geliyordu bizim için? Avrupa Birliği’ne girmiş bir Balkan ülkesi. Drakula hikayeleri, Fatih Sultan Mehmet ve  Kazıklı Voyvoda’nın kanlı geçmişi, Osmanlı’ya bağlı Erdel Beyliği, Çavuşesku, komünizm dönemi, ucuz işçilik, kerestecilik, çingeneler ve Transilvanya. Etliye sütlüye karışmayan bir ülkeydi Romanya uzaktan.

Transfagaraşan Geçidine giden yolculuk planları

Top Gear ekibi tarafından Transfagaraşan yolu en gizemli ve tehlikeli yollardan biri seçilmiş ve yılan gibi kıvrılan doğa harikası yol, bizi Romanya’ya getirmişti. Bu yolda olmalı, bu yolun her metresini pedallamalıydık. “700binkm” dünyadaki tehlikeli yolları birer birer geçmeli, dokunmalı, yaşamalıydı. İşte bu yol bizi Bükreş’e, başlangıç noktamıza getirdi. Günlerce hazırlıklar yaptık, yepyeni ekipmanlarla sabahın erken saatlerinde havalimanında bisikletlerimizi lazerden geçirip paketledik ve 55 dakikalık bir uçuşla Bükreş havalimanına indik. Bisikletleri nasıl paketlediğimizi uzun uzun anlattığımız blog yazımız için tıklayın. Bisikleti havalimanı için paketlerken yapılması gerekenler üzerine detaylı bir videomuz da YouTube kanalımızda yayınlandı. Tıklayın, kanalımıza abone olmayı unutmayın.

Bisikletlerle Bükreş Havalimanı

Bükreş Havalimanına varış

Bükreş’te eski iş arkadaşım Radu bizi bir geceliğine misafir etti. 2010 ‘lu yıllarda Bükreş’e iş için pek çok defa gelmiş, Romen arkadaşlarla güzel dostluklar kurmuştum. Bu sefer ki yolculuğumuz çok farklı olacaktı. Köylerden, ufak kasabalardan geçerek kuzeye uzanan yolculuğumuzda Romanya’nın kalbine, kültürüne, insanına seyahat edecek, gerçekleri yaşayacaktık. İlk gün Bükreş havalimanında bisikletlerimizi sapasağlam teslim aldık, monte ettik, çantalarımızla sürüşe hazır hale getirdik ve Radu’nun evine doğru yola koyulduk. Bükreş’te çılgın bir trafik var. Yollarda bisiklet için hiç boşluk bırakılmamış, bisikletli hiçe sayılmış. Bizim ülkemizde de olduğu gibi. Stresli, 16kmlik sürüşten sonra Radu’nun kuzeydoğudaki evine vardık. Ev ahalisinin işten gelmesini beklerken sakin sokakları, usul usul giden tramvayı ile Avrupalı olduğunu düşündük Romanya’nın.

Romanya bisiklet turu Radu

Radu geldiğinde uzun uzun potansiyel rotamızdan konuştuk. Bisikletle çıktığımız yolculuklarda mutlaka yapmak istediğimiz tehlikeli yollar, zorlu çıkışlar oluyor. Ancak detaylı bir rota planlamıyoruz. Çünkü bölgeyi iyi bilen kişilerle konuştuğumuz anda rota değişiyor. Onca emek de boşa gidiyor. Rota nasıl planlanır adı blog yazımızdan bu konuda fikir alabilirsiniz.

Kapalı Transfagaraşan rotasına alternatif girişler

Radu Transfagaraşan’nın açılış tarihini kontrol etti. Güneyden Piteşti üzerinden Transfagaraşan’a çıkılabiliyor ancak bu yola girişteki tünel kapısı kapalı. Hiçbir araç ya da yaya geçiş sağlayamıyor. 2019 açılış tarihi 30 Haziran olarak açıklanmış. Bu rotayı yapmak isterseniz mutlaka yerel websitesinden Tranfagaraşan yolunun açık olup olmadığını kontrol edin ve planınızı buna göre yapın. Biz mayıs sonu haziran başı 2034 mr yüksekliğe çıkan bu ünlü yolun açık olacağını düşünerek bileti almıştık. Ama maalesef bu tarihlerde bile Transfagaraşan yolu karlarla, heyelan gibi etkenlerle yola düşmüş büyük kayalar ve ağaçlarla kapalı oluyor. Yolun açılması, bakım yapılması gerekiyor. Bu nedenle maalesef biz güney rotasından Bükreş’ten Piteşti’ye bağlanarak direkt Transfagaraşan’a giden yoldan çıkamadık.

Romanya bisiklet turu Transfagarasan

Transfagaraşan’a giden dolambaçlı rotamız

Buraya kadar gelmişken Radu bize kuzeydoğudan Braşov yönüne Cortaşiara’ dan kuzey rotasından çıkmamızı ve ordan geri inmemizi en azından Transfagaraşan ruhunu yaşamamızı önerdi. Bize de çok mantıklı geldi, Cortişiara kuzey rotasında Cascada Balea noktasına kadar her türlü araç çıkabiliyordu ancak ondan sonrası araçlara kapalıydı. Trafik işaretleri ve blok betonla yolu kapattıklarını söyleyen Radu bisikletlerle devam edebileceğimizi söyledi. Transfagaraşan buraya gelmemizin ana sebebi olduğuna göre planımızı bu noktaya endeksledik ve Ploieşti, Sinaia, Peleş Şatosu, Bran Drakula Şatosu’nu uğrak noktaları yaparak Cortişiara’ya kadar pedallamayı planladık. Sonrasını ise akışına bıraktık. Radu ve eşi kuzeyde pek çok görülmesi gereken yer sıraladılar. Ancak dönüş biletimiz yok ve İstanbul’a pedallayarak dönmeyi planlıyoruz. Zamanı iyi değerlendirmek lazım.

Bükreş’ten yola çıkış

İkinci günün sabahında Radu işe giderken bizde yollara koyulduk. Öncelikle yol üzerindeki büyük alışveriş noktasına uğrayarak ocağımız için kartuş aldık. Eksiklerimizi tamamladık, yiyecek alışverişi yaptık. Romanya’da ana yol tek yön yollardan oluşuyor, inanılmaz trafik var. Sanki ülkede herkesin arabası var gibi. Yol kenarlarındaki 30-40cmlik ara ara denk gelen boşluklardan, egsoz dumanı arasında pedallayarak şehirden çıkmaya çalışırken maps.me offline harita uygulamasının bisiklet rotalarını açarak yola devam ettik ve sakin alternatif yollarda pedallamaya başladık.

Romanya bisiklet turu Decathlon Bükres

Bükreş’ten kırsala çıkış

Romanya’nın kuzeyi ne kadar dağlık ise güneyi de o kadar düz. Campina-Sinaia bölgesine kadar genelde düz ve hafif eğimlerle devam eden rotayı bisiklet rotasına çevirince normalde 130 km olan mesafe 230 kmlere çıktı. Hem yola, hem ülkeye alışmak adına yavaş yavaş ve sakin köy yollarından geçip uzatarak devam ettik. İlk günün sonunda göl kenarında bir Ortodoks manastırında kalacak yer bulabilir miyiz diye adım attık. Ortodoks Manastırı üzerine yazdığımız blog yazısına tıklayabilirsiniz.

Bükresten Transilvanya bisiklet turu

Tüplü televizyonlar vardı, 80’ler 90’lara geri dönmüş gibi, bakkallar magazindi, yoldan atlı arabalar geçiyordu. Yolda karşımıza çıkan altın dişli adam anlatmaya çalışıyordu kızıl renkli atını sega sega diyerek.

Bükreş'ten kuzeye bisiklet turu

Bükreş’ten kuzeye bisiklet turu

Ve Romanya mistik yönleri, doğal güzelliği ile bizi içine çoktan çekmişti…