Gezilerimiz, Türkiye

Eğirdir Gölü bisiklet turu

egirdir golu bisiklet turu gol

Dünya kainatı terketmeden, yollar bitmeden, biz 8’in sonsuzluğunu alıp şimdilik 7’nin gizeminin peşine düştük. Yol çok kısa, uzun olan hayatta, yolları uzatmaya çalışırken kendimizi yedi renge bürünen Eyridir değil Eğirdir Gölü’nde buluyoruz. Eğirdir Gölü bisiklet turumuz üç günde yüz seksen km pedallayarak tamamlandı.

egirdir golu bisiklet turu 700binkm

Eğirdir’de doğa uyanıyor

Isparta’dan Demirel’in selamını alarak yağmurun renkleriyle göle indik “Binaenaleyh!”. Aklımızda deli sorular…Yarım kalan tren rayları, tarihi hatırlatan köprü, Barla Dağı’nın yamaçlarından devam eden St. Paul Hacı yoluyla Bediüzzaman’nın bulunduğu Barla Köyü’nden yine yedinin rengine yolculuğa başlamıştık. Gölün kenarında dünyaya ilk biz gelmiş gibiydik. Aylardan marttı. Doğanın uyanışı,dağlardaki karları hafiften bulutlara bırakmaya başlamıştı. Dallardaki tomurcuklar doğum sancısı gibi hem acıyor hem umut veriyordu. Kimileri çoktan çiçek açmış, ilk nefesi alır gibi. Yeşilada’da hummalı bir çalışma var, sezon hazırlıkları başlamıştı bile. Güneş yapraklara gölge olmaya yüz tutmuştu. Damlalar kırılıyor, balıkçı teknelerinde ufak tefek boya rütuşları, kovalarla su boşaltmalar, kuğuların gölle dansıyla tek vücut olmuş halleri ve rüzgar vardı hala düşen cemreyi kabullenmemesiyle.

Egirdir golu tren koprusu

Eğirdir tren raylarının hikayesi

Yavaştan başlamıştık havanın ısınmasıyla gölün etrafını dünya hızında dönmeye. Gece boyu devam eden yağmur göle çoktan karışmıştı. Rotamız üzerinde İngilizlerden kalan tarihi tren yolu köprüsü, devamı olmayan raylar ve istasyon var. Dedik ya tarihi bir köprü! Göl manzarasıyla çelik rayların yaşanmışlığında kahvemizi yudumlarken Ispartalı bir elektrik mühendisinden hikayesini dinliyoruz. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulduğu yıllarda İngilizler rayların parasını istemiş, Türk yönetimi de para yok, raylarınızı ve köprünüzü alın gidin demiş. O günden beri kullanılmıyor raylar. Rayların arkasından, içinden, önünden geçiyor, tarihi yaşatıyoruz. Yol hafif inişler çıkışlarla tatlı virajlar ve yedi farklı rengi gözlerimizle gördüğümüz muhteşem göl manzaralarıyla akıp gidiyor. Bazen insandan öte doğada olmak, bu muhteşem belirsizliğin görülebildiği en güzel anda olmak ölümsüzlüğü hissettiriyor yolla bize.

egirdir golu bisiklet turu yol

Eğirdir gölü bisiklet rotası önemli bilgiler

Eğirdir Gölü, Türkiye’deki göller bölgesinde yer alıyor. Bisikletle göller bölgesine 2 hafta ayırarak, Beyşehir, Eğridir, Burdur, Salda, Kovada gibi gölleri içine alıp civardaki antik kentleri ve kanyonları da kapsayan uzun bir tur yapabilirsiniz. Vaktiniz dar ise gölleri haftalara ayırıp parça parça dolaşabilirsiniz. Göller bölgesinin en keyifli zamanları ilkbahar olur. Bahçecilik yaygın olduğundan her taraf çiçek açmış meyve ağaçlarıyla kaplı. Ayrıca gül ve lavanta bahçeleri var. Yaz aylarında yollarda ciddi bir gölgelik sıkıntısı olur, yola gölgesi düşen pek ağaç yok. Asfalt sıcağı ve başınıza direkt vuran güneş keyifsiz olacaktır. Eğirdir Gölü etrafında çeşme, bakkal, yerleşim, petrol istasyonu çok nadiren var. Köyler içerde kalıyor. Kalacak yer sadece Yalvaç’ta ve Eğirdir’de var. Yalvaç ortada bir yerde yer alıyor, 2 gecelik bir yolculukta kamp yapmak gerekir. Köylerde misafirhane yok. Göl manzarasına karşı güzel bir manzara bulup kamp yapmak, doğayla bütünleşmek en iyi seçim olacaktır.

egirdir golu bisiklet turu 7 renk

Barla Köyü’nde gezilecek yerler

İlk günümüzde, uzun uzun ince ince günlerdir yağan yağmurdan sonra ilk kez güneş açmıştı. Biz de çocuklar gibi şendik. Barla Köyü yönüne gölün etrafını dönmeye karar vermiştik, çok zorlayıcı eğimler yok yol üzerinde. Hafif inen çıkan yollar var. Yazının sonunda eğimleriyle rotamızın haritasını paylaştım. Eğirdir Gölü’nün o 7 muhteşem mavi tonu o kadar belirgindi ki, gölden gözlerimizi alamıyorduk.

tren hattı Egirdir Golu

Tarihi tren yolu, göl ve dağ manzaraları bize bol bol mola verdirdi. Bol fotoğraf çektik, sandalyelerimizi kurup gölü izledik. Yağmur sonrası doğanın enfes kokusunu içimize çektik. Farketmeden güneşi uğurlama ritüelimiz gelmiş. Akşam gelmeden bir de Barla Köyü’ne girelim dedik. Barla Köyü inanç turizmi yapılan bir kasaba. Çeşitli tarihi binalar, camiler, çeşmeler var, hatta  St. Paul hacı yolu üzerinde çok eski bir kilise bile var, tabi kiliseden pek bir şey kalmamış, bisikletle ulaşabileceğimiz yerde de değil, köyün arkasından patikalardan yürüyerek çıkılabiliyor.

egirdir golu barla dagı kockar

Barla Köyü’nde kalacak yer

Hava karardığı için kalacak bir misafirhane var mı diye kasabalılara sorduk. Misafirhane köydeki 7 camiden 3 tadilatta olduğu için mescite dönüştürülmüş. Bu nedenle bize kalacak bir yer temin edemediler. Bizde karanlıkta köy çeşmelerinden birinin cebine çadır kurmaya ve yemek yapmaya başladık, etrafta evine dönen inek-koyun sürülerinin sesleri geliyor. Ordan geçen bir vatandaş ısrarla bizi mescite dönüştürülen misafirhaneye yerleştirmeye çalıştı. Burda kalmayın dedi. Çadırları topladık, köyün meydanına bakkalların olduğu bölgeye gittik. Maalesef kimse o gece mescitin bizim için misafirhane olarak kullanılmasına razı olmadı. Ordan geçen başka bir kasabalı bizi ısrarla evine davet etti, sizi dışarda bırakmam dedi. Sağolsun, evinde bize bir oda verdi. Sabah kahvaltısından sonra Barla köyünden ayrıldık. Tekrar 7 renkli gölümüzün etrafında pedallamaya başladık.

egirdir golu bisiklet turu senirkent

Barla Dağı’nın eteklerinde pedallamak

Baharda bisikletle yolda olmak evrende dünyada olmak gibi birşey. Daha önce almadığımız kokular sarıyor etrafımızı, kuşlar cıvıldıyor. Ne müziği, ne insanı arıyoruz. Geceleri ayaz bir soğuk var, göl soğuğu mu, yoksa Barla Dağı’nın karlı zirvesinden esen rüzgar mı bilinmez. Hava kararmadan kalacak yeri belirleyip uyku tulumunun içinden doğayı dinliyoruz.

egirdir golu elma depolama

Elma bahçelerinden elma depolarına

Gölün ikinci yarısında yokuşlar artış gösterirken ardı sıra soğuk hava depoları sıralanıyor. Birbirinden büyükler. Barla’ya yaslanmış ve soğuk. Birine dalıyoruz, davetsiz. 5-6 köpeğin arsız havlamalarını davet olarak almış olabiliriz. Bisikletlerle, yüklerle neyin peşinde olduğumuzu anlamaya çalışıyorlar ya akıl sır ermiyor. Depoları dolaşıyoruz, yıkamaya, paketlemeye alınan araçlara yüklenip şehirlerin marketlerine gidecek elmalarla vedalaşır gibi Suriyeli kadın işçiler. Ezikleri bir bir seçip ayırıyorlar. İkram edilen çayımızı bitirip yolluk elmalarımızla Barla dağının eteklerinden devam ediyoruz, geceye doğru. Dağların arkasından yavaş yavaş yükseliyor ay. Gece masmavi. Yola o kadar güzel ki, gecenin içinde karanlığı yararak, uzaktan gelen köpek sesleri ve insan kokusuna doğru yol alıyoruz.

egirdir golu bisiklet turu çadır

Eğridir Gölü etrafında çadır

Gölün etrafında tam tur yapacak olanlar için bilgi amaçlı yazıyorum. Biz göl etrafında aslında manzarayı ayaklarımız altına alacak çadır kurabileceğimiz güzel bir yer bulamadık. 2. günümüzde ilk günün mesafe olarak açığını kapatmaya çalıştık, o nedenle gece 21.00’e kadar pedalladık. Tabi yine keyif yaparak, uzun molalarla devam ettik. Gölün ilk kısmı bitti en tepede ortada bir yerlerde bir benzinlikten rica edip, çadırımızı oraya kurduk. Gece pedallamak da oldukça keyifliydi, yine hafif eğimlerle, inip çıktık, farlarmızla sürüşün keyfine vardık. Dinamo ve far seçimlerimiz için Bisikletlerimiz sayfamızda detaylı bilgi edinebilirsiniz.

egirdir golu barla kahve

Bir benzin istasyonu, çöldeki vaha gibi çıkıyor karşımıza, çadırımızı kurup uykuya dalıyoruz. Sabah güneşten önce pat pat sesleriyle uyanıyoruz. Köylüler bahçeleri, tarlaları ekiyor, durmaksızın çalışıyorlar. Yol çıkışlarla devam ederken Yalvaç’a varıyoruz öğleye doğru. Sürekli ineceğimiz yola giriş yapıyoruz. Ters rüzgar gitmememizi ister gibi yüzümüze tokat atıyor, biz ısrarla karşılık veriyoruz. Köyler sıklaşıyor. Bir taş fırın, pide kokuları geliyor. Rüzgarla olan kavgamıza güç toplamak için ara veriyoruz. Gölün devamında savaş artan gücüyle devam etse de doğanın varlığının farkında olmanın mutluluğuyla Eğirdir’e varıyoruz. Gölün etrafındaki her kilometrede farklı bir mavi vardı bizimle tanışan, konuşan.

egirdir golu bahar

Eğirdir Gölü’nde son gün Yalvaç’a

Belki bizimle savaşan rüzgardan, belki bu güzel rotayı üç güne sıkıştırmaktan, son gün rotası bize çok heyecan verici gelmedi. Rotanın tadını alabilmek için 4 gün yapabilirsiniz. Ayrıca Yalvaç civarında antik kent vs ziyaretleri yapabilir, orada bir gün geçirebilirsiniz. Yolun son bölümünde asfalt kalitesi düşüyor, daha tırtıklı asfalt var, direnç artıyor. Gölden içerden geçen yol, manzaraları görmeyi engelliyor. Yeni başlayan tur bisikletçileri için şiddetle tavsiye edilir. Harem’den direkt Eğirdir’e kalkan otobüslerle rahatlıkla ulaşım sağlayabilirsiniz.

egirdir golu bisiklet turu

Ve Koçkar bakar, dünyanın merkezindeki dünyaya

Ey dünya kocamanlığınla çocukken sana olan tutkumu hatırlatıyorsun

Eğirdir Gölü’nün etrafını tam tur döndüğümüz bisiklet turumuzun kısa filmi YouTube kanalımızda izleyebilirsiniz.